Emulator Konsol

Emulator Konsol

Emulatorer för konsoler, oavsett om de är retro eller inte, syftar till att underlätta tillgången till konsol spel för PC-spelare som inte vill spendera 500 euro för en konsol, utan att räkna med kontrollerna och andra tillbehör som behövs för en spelare. Målet är att i en enda maskin ha möjlighet att spela allting.

Detta underlättas av PC:s natur: den kan optimeras för vad som helst och av vem som helst som har en skruvmejsel och en internetuppkoppling. Allt detta har i hög grad bidragit till spridningen av retrospel men också av retrospelskulturen.

Principen för en retroemulator

Retrokonsol Emulatorer är i första hand avsedda att göra äldre spel mer tillgängliga. Funktionen hos dessa konsol simulatorer är i princip "mycket enkel": vi tar konsolens komponenter och kopierar dem virtuellt i en maskin. I praktiken skapar vi ett program som simulerar komponenterna, som kopierar deras reaktion, deras prestanda, deras begränsningar och alla fysiska begränsningar. Kort sagt gör vi en digital konsol i en dator. Man kan lika gärna säga att när det gäller resursanvändning är det bättre att ha en bra dator för vissa konsoler.

Fördelen med Retro Emulator

Fördelen med en emulator är att den är "lätt" att installera på din dator. Det beror förstås på spelen, den emulerade konsolen och många andra parametrar. Om du vill spela spel på DOS kommer det inte att vara en lätt match.

Noggrann Heten hos en console emulator

En konsol emulator anses vara "exakt" när en instruktion som ges till programmet och hårdvaran samtidigt resulterar i att båda ger samma resultat. Kort sagt, perfekt synkronisering och en riktig virtuell maskin som reagerar som om det vore en riktig fysisk konsol.

Detta innebär att exakta emulatorer ger betydligt färre problem med ljud, med ljud och musik, än med video, med grafik, pixel upplösning och glitch.

Öka noggrannheten hos en emulator

I allmänhet sker detta till priset av större processorkraft och därmed en dator eller högpresterande (och därmed dyra) komponenter som tillverkats särskilt för att emulera konsoler. Detta uppnås ofta genom att använda tätare synkronisering.

Några av de mest kända precisionsemulatorerna är bland annat Mesen (NES), higan (SNES), CEN64 (N64) och Exodus (Sega Mega Drive).

Innebörden av precisionen hos en emulator

Ju mer exakt en emulator är, desto närmare verkligheten, till hårdvaru komponenterna, kommer den att vara. Den kommer dock att vara mycket mer krävande och flödet kommer att påverkas. Ironiskt nog är det så att ju mer exakt en emulator är, desto mindre "flytande" blir den, och därför kan denna aspekt stå i strid med upplevelsens äkthet, när den inför en inmatningslucka mellan dig och spelet. Och återigen har vi inte talat om den hårdvaru krävande karaktären hos exakta emulatorer för retrokonsoler som därför motsäger emulatorernas primära syfte: att underlätta tillgången till retrospel utan att behöva spendera tusentals euro på kassetter och konsoler.

Emulatorns noggrannhet och äkthet är därför fortfarande kontroversiella frågor och beror i hög grad på vilken aspekt av upplevelsen som användaren uppskattar mest: spelets smidighet, även om det innebär att det finns ljud-, grafik- och spelfel, eller en verklig fördjupning i spelet, även om det innebär att man måste ta itu med reaktions fördröjningar som orsakas av emulatorn. Allt detta är upp till spelarna själva.