Det japanska företaget Sony bestämde sig 1994 för att lansera videospel, eftersom en boulevard hade skapats efter Sega. 1994 lanserades PS1. Den första konsolen som använde cd-rom för videospel. Det var också på denna plattform som de första CGI-filmerna och scenarierna mellan nivåerna dök upp.
Nintendo använde fortfarande kassetter, vilket lämnade vägen öppen för Sonys konsol, som skapade en av de största aktörerna inom hemkonsolvärlden. Dessa kontroller har blivit en ikon för videospel under de senaste åren.
När någon tänker på en gamer, en stor gamer, har den personen antingen bilden av någon som spelar på en PC eller någon med en playstation, med en kontroller i handen. Och allt detta tack vare Sonys innovationer men också tack vare dess mycket aggressiva kommunikation och mycket inriktad på konsolmarknaden.
Den första Playstation-kontrollen
PS1-kontrollen, dualshock, ligger flera punkter före. Den första är införandet av en vibrationsfunktion på handkontrollen och ändringen av vissa knappar som ger de mytiska fyra symbolerna för Playstation, som används i all kommunikation, oavsett tidsepok.
Kontrollen är gjord för att ge spelaren en maximal känsla av kraft. Den ses inte längre som ett "verktyg som gör det möjligt för spelaren att använda konsolen" utan som en viktig del av uppsluka det. Det är sagt: allt måste göras för att få spelaren att känna sig delaktig. Allt är bra för att göra det, oavsett kontrollern.
Med spel som GTA som utnyttjar vibrationsfunktionen och konsolens och dess handkontrolls prestanda fullt ut har PS1 blivit referensen när det gäller "vuxna" videospel med en komplex berättelse.
PS1 Joystick-knappen
Konstruktionen och designen av PS1 satte upp flera bransch mönster när det gäller användning av knappar och teknik. För det första är de analoga knapparna begränsade till joysticken och två knappar. En analog knapp är en knapp som reagerar på tryck.
Detta system infördes för att ge spelaren bättre kontroll över sin omgivning men också en verklig känsla av integration i videospelet.
Detta precision system underlättas av att Sony riktar sig till de stora spelarna, "gamers" och inte "familjen" eller "barnen" som Nintendo gjorde fram till dess. Och vad spelarna ville ha var en handkontroll som reagerade bra, lätt att hålla i handen, men också komplexa spel.
Allt detta är möjligt tack vare konsolen och dess CD-stöd, men också tack vare Sonys minneskort med hög kapacitet. Kontrollen skiljer sig därför mycket från Nintendo 64 och dess icke-analoga joystick.
Bakåtkompatibilitet med Playstation-kontroller
Det japanska företaget är medvetet om att dess PS1 fortfarande är populär. Innan PS2 lanserades var PS1 fortfarande mycket kraftfull för sin tid. Sony visste vilken känsla av nostalgi som spelarna hade och beslutade att göra sina kontroller och spel retro kompatibla. Företaget ville inte förlora sin första gyllene gås som var PS1 och dess spel. De var medvetna om att nya spelare som skaffade en ny konsol inte skulle ta ett PS1-spel eller ens tänka på att spela med en PS1 om de har en PS2.
Bakåtkompatibiliteten för playstationkontrollerna och spelen blev ett försäljningsargument: du kan spela dina favoritspel på PS2. Och eftersom hela systemet är kompatibelt med PS1 behöver man inte börja om från början med nya minneskort. Detta har blivit Sonys varumärke, förutom kontrollerna. Numera betraktas ett icke retro kompatibelt PS-system som "ett rip-off", ett "gör inte".
Prise på en Playstation-kontroller
De ikoniska Playstation-kontrollerna är bland de mest eftertraktade i retrogaming världen. Å ena sidan är den en del av ett företag som har etablerat sig på en enda konsol, å andra sidan är den verkligen ett emblem för videospel från 90-2000-talen. Priserna varierar mellan600 och 1600 svensk krona.
När du väljer ett urval uppdateras hela sidan.
×
PRÖVA DIN TUR !
Delta i utlottningen och vinn priser från Gamer Aesthetic, en Arkadterminal, ett Dekorativt Element eller ett Retrospelkassett.