Joystick var det första sättet att styra en karaktär i ett videospel. Joysticken som vi känner till den var absolut ingen självklarhet. Det var inte heller famicom-kontrollen, som är grunden för alla kontroller i dag.
Videospel Tillverkarna tog det de kände till som ett sätt att styra ett föremål: mellan ratten, joysticken och knapparna var valet snabbt gjort för tillverkarna och utvecklarna. De valde det enklaste och billigaste.
Även om joysticken till en början ersattes av riktnings korset på kontrollerna gjorde den en comeback med Nintendo 64 och Dreamcast. Möjligheten att sätta in flera styrmedel och utvecklarnas tillägnande av dem gjorde att joysticken nu finns på alla konsoler.
Joysticks ursprung
Den första hem konsolen som använde denna modell massivt var Atari 2600 och även alla efterföljare till konsolen. Principen för att styra karaktären var enkel: du har joysticken för att styra och knappen för att utföra en handling. På andra versioner, och nyare modeller av Atari, kunde vi se upp till två eller till och med tre knappar ibland.
Arcade Joystick
Arkadterminaler använde också detta kontrollsystem, tillsammans med de traditionella knapparna. Kombinationen av dessa två system kallas inofficiellt för PAD av både arkadspelare och arkadägare, så termen har blivit väl etablerad.
Pad och joystick
Som nämnts ovan har kombinationen av joystick och knappar i arkad världen lett till termen PAD, även om konsoler använde detta system tidigare var ordet PAD mest arkad. Ordet Joystick användes för att beteckna konsolernas joysticks. Med knapparna och de många olika kontrollmöjligheter som finns på handkontrollen, med de olika joysticks och riktning korset, gör allt detta handkontrollen till ett utmärkt verktyg.
När du väljer ett urval uppdateras hela sidan.
×
PRÖVA DIN TUR !
Delta i utlottningen och vinn priser från Gamer Aesthetic, en Arkadterminal, ett Dekorativt Element eller ett Retrospelkassett.