Sega Kontroller
Sega Kontroller
Sega var Nintendos främsta konkurrent fram till Dreamcast. Efter det, och särskilt efter det berömda konsolkriget, fick Nintendo möta andra konkurrenter som var mer lämpade att möta det japanska företaget. Även om Sega inte utvecklade lika många positiva konsol innovationer som sin konkurrent, och efter att ha drabbats av flera internationella misslyckanden med till exempel spelkonsolen Saturn.
Även om dessa fakta är obestridliga får man inte glömma att Sega har presterat mycket bättre i videospels världen än jättar som Atari (och Atari-konsolerna, som funnits på marknaden sedan 1970) och med som konkurrent Nintendo och dess super NES. Företaget har dock med Master System och MegaDrive genomfört vissa principer när det gäller konstruktion av handkontroller för hem konsoler och försök med bärbara konsoler med kassetter som Game-Gear för att konkurrera med Nintendo och dess game-boy.
Segas första kontroller
Segas första handkontroll, SG-1000, var en joystick som många andra handkontroller i branschen. Det finns egentligen inget anmärkningsvärt med den förutom att den var ett kommersiellt misslyckande. Det fanns senare versioner som såg ut som Master System-kontrollerna men det var bara ett försök att sälja fler konsoler.
Master System-controller
Men med Master System och implementeringen av Nintendos innovationer upplevde Sega äntligen kommersiell framgång genom att sälja flera tiotals miljoner enheter i Europa, USA och Japan.
Även om företaget tog över den allmänna platsen för Nintendo-knapparna och korset har kontrollern en ovanlig form: den är inte en vulgär copy/paste av Nintendo-versionen. Den är något halvmåneformad. Denna form kommer att användas för deras megadrive och förbättras för att ge en innovation av industrin.
Sega kontroller
Sega spelkontroller finns i flera olika prototyper, men den viktigaste aspekten är användar komforten. Därför formas kontrollerna delvis med hänsyn till händernas form för att undvika alltför stora vinklar.
Målet var att spelaren inte ska ha ont när han eller hon spelar, att han eller hon omedelbart förstår hur han eller hon ska placera händerna (och inte göra krabb spel), men framför allt: att han eller hon kan hålla denna position i flera timmar. Den rundade formen var tänkt för detta. Denna form kommer senare att användas av Nintendos SNES-kontroller och av resten av branschen.
En del människor tror fortfarande felaktigt att den kommer från Nintendo, men det är den inte: det är en innovation från Sega. Spelupplägget var också ett element av reflektion. Riktning Korset och knapparna är bredare än på andra kontroller så att spelaren kan reagera bättre än på NES- och SNES-kontrollerna.
Formen har förstorats något för att passa europeiska barns händer, som i genomsnitt är större än de japanska.
Mega Drive Sega kontroller med 6 knappar
Det första försöket med en 6-knapps kontroll kom också från Sega. Även om de tänkte placera knapparna diagonalt för att undvika dåliga manipulationer, ledde 6 knappar på framsidan och utvecklare som inte visste hur de skulle integrera dem i sina spel till att denna kontroll gick från att vara ergonomiskt acceptabel till att bli helt hemsk och ospelbar. Så det var varken en ett misslyckande eller en stor framgång, men Nintendo kommer att ta idén med 6 knappar och integrera den som en ny standard för konsoler med ändringar och anpassning av dessa nya knappar av utvecklarna i spelupplägget i sina spel.
Eftersom Sega är ett dött företag när det gäller konsol tillverkning och har övergått till arkad terminaler och utgivning av videospel, tillverkas dess styrenheter inte längre och deras produkter har därför blivit mycket sällsynta i retrogaming världen, trots att det var ett stort företag och Nintendos främsta konkurrent i världen fram till Dreamcast-konsolen. En gammal konsol kommer att ha ett pris, liksom kontrollerna. Beroende på modell kan priserna variera mellan 59 och 159. Att spela retrospel, återupptäcka nostalgin av att spela med vår barndoms videospel konsoler kommer aldrig att vara billigt.