Nintendo Kontroller

Nintendo Kontroller

Manette Nintendo - Gamer Aesthetic

Nintendo-kontroller är bland de mest eftertraktade modellerna, men också de mest kända bland allmänheten. Även om du tar bort varumärkets lilla logotyp kommer vem som helst att känna igen en Nintendo-kontroller från de andra. Detta är inte lika säkert när det gäller Sega eller andra märken. Nintendo har verkligen präglat branschen med flera innovationer.

Vare sig det gäller det enkla valet av färger eller knapparnas placering har branschen egentligen aldrig varit oförändrad efter en Nintendo-utgåva. Oavsett om det handlar om arkad världen i USA, kommunikationen med fansen, standarder för grafisk design eller återupplivandet av hem konsoler har Nintendo gett mycket till spelare runt om i världen.

Första Nintendo-kontrollen

Den första Nintendo-kontrollen var Family Computer. Och redan på den tiden var det en revolution. För att inte tala om de nordamerikanska och europeiska versionerna, den japanska versionen, famicom, satte många standarder inom video spelsindustrin.

Vare sig det gäller sättet att närma sig spelandet i Nintendospel eller designen. Kontrollen är nu utformad för att vara så intuitiv som möjligt. NES-kontrollerna och SNES-kontrollerna kommer att följa denna princip liksom hela den västerländska industrin.

Nintendo Nes-kontroller

Det som Famicom tillförde videospels världen är designen av handkontrollerna och spel kassetterna. Allt är gjort för att direkt påminna om konsolen och varumärket med färgerna och inte med en stor logotyp "Nintendo NES" eller "NINTENDO FAMICOM".

Nej, det är mycket mer subtilt. Tidigare var de flesta handkontroller antingen svarta eller färgade, men med en viss känsla för smak. Nintendo har sopat bort allt detta. Och den här kontrollermodellen kommer delvis att antas av videospel industrin. Dessutom gjorde Nintendo en teknisk demonstration med detta system: integreringen av en mikrofon i en handkontroll.

Detta var något som var helt nytt på den tiden. Att spela med rösten är något som japanska spelare snabbt kommer att integrera, även om detta alternativ inte är användbart i de stora spelen som Mario Bros eller de andra stora klassikerna i denna japanska konsol. I retrogaming världen är detta den enda spelkonsolen som har detta tillbehör.

Spelcontroller rektangelform

Den rektangulära formen på kontrollerna är Masayuki Uemuras idé. Han ville förändra branschens sätt att göra saker och ting. För honom måste en handkontroll vara estetisk men framför allt ergonomisk för den mest nybörjare. Nintendos strategi var att "sälja till barn".

Vare sig det gällde konsolen eller något annat runtomkring måste allt ha en praktisk användning. Om vi till exempel tittar på Ataris kontroller från samma period. Först och främst ser vi att de erbjuder mycket mindre funktion, men också att de är långt ifrån estetiska. Controllern ser mer ut som en dålig leksak än som konsolens centrala element. Nintendo

Kontroller för Nintendo konsolen

Även om Famicom-kontrollen var den första och var mycket mer tekniskt avancerad än NES-kontrollerna, blev Nintendo Entertainment System-kontrollen, tack vare den enorma framgången, den viktigaste kontrollern för NES, men också varumärkets ikon i den kollektiva fantasin.

Medan tidigare system använde joysticks, tillhandahöll NES-kontrollen en riktningsknapp (d-padden introducerades i Game & Watch-versionen av Donkey Kong). De fyra knapparna och d-padden förenklade kontrollerna och bidrog till att NES blev en fenomenal framgång.

Kontrollenheten hade grå och svarta färger. Den grå färgen användes för konturerna av handkontrollen medan den svarta färgen användes för att omsluta knapparna och riktning korset på handkontrollen. Lance Barr, en anställd på Nintendo of America, utformade kontrollern. Kontrollerna fanns tillgängliga för första gången 1985 tillsammans med Control Deck och Deluxe Set för NES.

Senare kunde man köpa ytterligare kontroller (som såldes i förpackningar om två). En något modifierad NES-kontroller, med ett helt svart hölje, släpptes tillsammans med TV:n med inbyggd NES. Den första versionen av handkontrollen lades ned 1993.

När Nintendo släppte NES2 1993, som var utformad för att se ut som SNES, gjordes kontrollern om för att se ut som SNES-kontrollern, samtidigt som paletten från originalet bibehålls.

Dess "hundben"-form skilde sig markant från originalets enkla rektangulära form. Dessutom var A- och B-knapparna diagonala i stället för raka som på den ursprungliga handkontrollen. Den här versionen av handkontrollen upphörde att användas 1995.

Jättestor Nintendo-handkontroll

Till skillnad från andra märken på den tiden drog Nintendo nytta av små mediala framgångar. Vare sig det var genom att återkalla en hel serie konsoler när vissa var defekta eller till och med, på ett mer anekdotiskt sätt, genom att tillverka jättelika kontroller till sina konsoler. De var inte tänkta att säljas, utan bara att pratas om lite grann.

Det var "vi kan göra det". Vi är Nintendo". Redan på den tiden kunde man se en viss önskan i kommunikationen att komma närmare sina fans. Tidigare var det genom dessa små knep, den mest seriösa och utförliga eftermarknadsservicen i hela branschen eller de godkännanden som de upprätthåller med Nintendos godkännande sigill, vilket gjorde spelen på SNES till de mest kvalitativa spelen på sin tid.

Prise på en Nintendo-kontroll

Nintendo var inte det enda företaget som tillverkade kontroller till sina konsoler. Det gav också tillstånd till tredjepartsföretag att tillverka dessa kontroller, men också en mängd varianter som kan anpassas till alla konsoler. Numera har många modeller blivit sällsynta. Priserna kan variera enormt, från 49 eur till över 150 euro för de mest sällsynta och exotiska modellerna.