Megadrive Konsole
Megadrive Konsole
Mega Drive, även känd som Sega Genesis i Nordamerika, var Segas tredje konsol.
Den var Segas mest framgångsrika konsol och sålde mer än 30 miljoner enheter över hela världen, varav mer än 20 miljoner i USA, 8 miljoner i Europa, 3,58 miljoner i Japan och 3 miljoner i Brasilien. Dess rival var SNES. Mega Drive/Genesis överträffade SNES i Europa och Brasilien, men SNES överträffade Mega Drive i Japan, Nordamerika och Sydamerika.
Mega Drive-repliker
Mega Drive är en gammal konsol. Det finns en anledning till att den tillhör retro kategorin. Problemet med retro spelkonsoler är priset och sällsyntheten. Det är extremt komplicerat att köpa en original Mega Drive, därför föreslår vår webbplats att sälja dig Mega Drive-repliker till överkomliga priser.
Mega Drive med integrerade spel
Mega Drive Mini, liksom Nintendo Classic Mini erbjöd konsoler med spel integrerade direkt i konsolen för dem som varken har medel eller utrymme. På vår webbplats erbjuds också konsoler med inbyggda spel. Det minsta antalet spel i en MegaDrive är 20 spel.
Den mytom sunna 16bit Sega-konsolen
Även om Sega Master System var en framgång i Brasilien och Europa, väckte det inte något större intresse på den japanska eller nordamerikanska marknaden, som båda dominerades av Nintendo i mitten och slutet av 1980-talet med 95 % respektive 92 % marknadsandelar.
I hopp om att avsevärt öka sin marknadsandel satte Sega igång med att skapa en ny maskin som skulle vara minst lika kraftfull som den mest imponerande hårdvaran på marknaden vid den tiden, nämligen Commodore Amiga 16-bitars, Atari ST och Macintosh II hemdatorerna.
Det första namnet som Sega övervägde för sin konsol var MK-1601, men de bestämde sig till slut för att kalla den "Mega Drive". "Mega" hade en konnotation av överlägsenhet och "Drive" hade en konnotation av snabbhet och kraft.
Sega använde namnet "Mega Drive" för de japanska, europeiska, asiatiska, australiensiska och brasilianska versionerna av konsolen. Den nordamerikanska versionen fick namnet "Genesis" på grund av en varumärkestvist.
Sega som Nintendos konkurrent
Mega Drives främsta konkurrent blev till slut Nintendos 16-bitars SNES, som hade ett försprång i fråga om användarbas och antal spel, vilket vände på det problem som Sega hade haft med NES. Mega Drive fortsatte att ha en sund fanbase som till stor del bestod av fans av rollspel och sportspel.
När Sonic the Hedgehog släpptes 1991 hotade man Nintendos grepp om positionen som konsol nummer ett i USA. Sonic släpptes för att ersätta den gamla Alex Kidd-maskoten och för att ge den "killer app" som Sega behövde för att konkurrera med Mario Bros och Zelda. Detta utlöste vad som utan tvekan var det största konsolkriget i videospel historien. 1992, när Sonic the Hedgehog 2 släpptes, hade Sega blivit marknadsledande.
År 1992 hade Sega ett starkt grepp om marknaden och hade en marknadsandel på 55 % i Nordamerika. När Sega stod inför en liten försäljningsnedgång och en kortvarig förlust av marknadsandelar till SNES, blev Sega marknadsandelar till SNES vände sig Sega återigen till Sonic för att föryngra sin försäljning. Släppet av det mycket efterlängtade Sonic the Hedgehog 2, som sammanföll med en aggressiv reklamkampanj som tog Nintendo med storm, gav bränsle åt Mega Drive-försäljningen lite längre och ökade
Lansering av konsol kriget
SEGA utvecklade reklam som tonade ner betydelsen av NES och SNES och betonade Megadrive (Genesis), med slagord som "Megadrive gör det som Nintendo inte gör" och "Välkommen till nästa nivå", och upprepad användning av termen "explosion processing" med hänvisning till att Genesis hade något högre klockfrekvens än SNES. Dessutom hånade Sega upprepade gånger TurboGrafix-16:s anspråk på att vara den första 16-bitars konsolen, eftersom den fortfarande använde en 8-bitars processor.
Segas reklam baserades på omfattande forskning om tonårs subkulturer, vilket möjliggjorde en rå och aggressiv kampanj som presenterade Genesis som en mer mogen konsol, även om Nintendos reklamkampanjer försökte lyfta fram liknande trender.
Segas rykte som en mogen konsol exemplifierades bäst av hemkonsol portarna av Mortal Kombat, ett arkadspel som vid den tiden var ökänt för sin stora mängd gore.
Även om både SNES- och Genesis-portarna hade censurerat det mesta av det gore, sålde Genesis-portalen mer än SNES-portalen efter upptäckten av en fuskkod i Genesis-versionen som skulle återställa våldet i arkad versionen.
Under kriget mellan SNES- och Genesis-konsolen höll den amerikanska kongressen utfrågningar om videospel våld efter allmänhetens reaktioner på Mortal Kombat och Sega Night Trap CD-spelet.
Priset på en Megadrive
Priset för en Megadrive vid lanseringen var 1290 franc med ett spel och en handkontroll. Alltså mycket billigare än en ny konsol nuförtiden.
Idag är konsolen visserligen gammal, men den är inte längre massproducerad och därför sällsynt. Retrospel är inte billigt. Ju mer sällsynt en retrokonsol är, desto högre blir priset, men också desto roligare blir det att spela med den och inte med en emulator. Du kommer verkligen att få en nostalgisk känsla under hela spelet.
En bra Megadrive utan spelkassett är värd mellan 59 och 159 euro. Det beror på vilken typ av handkontroll som medföljer, hur tät spelkatalogen som ingår direkt i konsolen om så är fallet och naturligtvis det allmänna tillståndet och dess kompatibilitet med Megadrive-spelkassetter från den tiden.
Sega CD släpptes den 15 oktober 1992. Den var utrustad med en Motorola 68000-processor på 12,5 MHz och 64 kbit RAM-minne.
Sega 32X släpptes den 21 november 1994 . Den var utrustad med två SH-2 RISC-processorer på 23 MHz med 256 KB RAM och 256 KB VRAM.
Den speciella emulatorn för Megadrive
Genesis-emuleringen är mycket bra, med en hög grad av kompatibilitet med spel (många av dem hävdar att de är nästan 100 % kompatibla med kommersiella spel, inklusive Virtua Racing). De finns tillgängliga här.
Många Genesis-emulatorer är också kompatibla med Sega Master System (SMS) och Game Gear (GG) samt tidigare Sega-konsoler. Genesis-baserade arkadspel och Sega Pico är dock fortfarande ofullständiga.
Teknik för Mega Drive-emulator
Lock-On-tekniken är en unik funktion i Sonic & Knuckles-kassetter till Sega Mega Drive/Genesis som gjorde det möjligt för spelaren att ansluta ett äldre spel till kassettens pass-through-port för att utöka eller modifiera spelet.
Emulator för Sonic Megadrive
De flesta emulatorer har inte stöd för sparande, förutom Genesis Plus GX, men det finns för kombinerade ROM för Sonic-trilogin tillgängliga på nätet som kan spelas som en vanlig Megadrive ROM på vilken emulator som helst och ändå fungera.
Emulator för Megadrive Windows 10
Precis som för alla gamla konsoler finns det några Sega MegaDrive-emulatorer för Windows 10 som gör att du kan återuppleva upplevelsen av att spela Altered Beast, Sonic the Hedgehog, Aladdin och många andra.
Även om Segas Megadrive inte har lika många emulatorer har vi ändå lyckats göra en lista över de bästa Sega Genesis-emulatorerna för Microsofts operativsystem.
Tänk på att majoriteten av dessa emulatorer är ganska gamla, men trots sin ålder är de fortfarande relevanta även i Windows 10. Emulatorer är fortfarande en mer eller mindre behärskad teknik i retro spelvärlden.
Huvudproblemet med emulatorer är att du måste dekonstruera en konsol, men också kopiera dess kod och anpassa den för systemen men också de olika roms.