Nintendo Nes Konsol
Nintendo Nes Konsol
Nintendo Entertainment System (ofta förkortat NES, i Frankrike Nintendo), som i Japan släpptes som Family Computer(JP) (förkortat Famicom(JP) eller FC) och i Korea som Hyundai Comboy (koreanska 현대 컴보이 Hyeondae Keomboi), är en 8-bitars video spelskonsol som tillverkas och distribueras av företaget Nintendo. Konsolen såldes till återförsäljare i de flesta länder i Asien, Nordamerika, Europa och Australien, och spelar på utbytbara kassetter som varierar i form beroende på vilken region konsolen salufördes i.
Nintendo Entertainment System (NES) är en tredje generationens 8-bitars konsol som släpptes den 15 juli 1983 i Japan, där den var känd som Family Computer eller Famicom, och den 18 oktober 1985 i USA. Den såldes för 179,99 dollar. Den var utrustad med en 1,79 MHz Ricoh 2A03-processor med 2 KB RAM.
De första spelen som släpptes till Famicom led av betydande begränsningar i maskinvaran på grund av hur Famicom var utformad: begränsad minnesadressering (vilket innebar att spelen hade en liten maximal ROM-storlek), sättet som grafiken laddas på skärmen, endast inbyggd ljudbehandling är tillgänglig, ingen ekonomi....
NES bidrog till att återuppliva både den europeiska och den nordamerikanska video spelsindustrin efter kraschen 1983. Användningen av utbytbara kassetter gjorde det möjligt för andra spelföretag än Nintendo att producera och tillverka spel för systemet. Nintendo tillät dock endast dessa tredjepartsföretag att tillverka spelen på deras villkor. Nintendos användning av licenser från tredje part skulle även tillämpas på deras framtida konsoler.
NES sålde nästan 62 miljoner enheter över hela världen. Det var Nintendos mest sålda konsol genom tiderna fram till den 31 januari 2010, då den överträffades av Wii. Det bäst säljande spelet på systemet som helhet är Super Mario Bros. medan det bäst säljande okombinerade spelet är det amerikanska spelet Super Mario Bros. 2 och det bäst säljande spelet från tredje part är Enix Dragon Quest III.
Super Nintendo Entertainment System efterträdde Nintendo Entertainment System.
Nintendo NES replika
Nintendo NES är konsoler från år 85. Konsolerna är nästan 50 år gamla. Att hitta original, att hitta fungerande konsoler till låga priser är omöjligt. Därför erbjuder vi i enlighet med vårt uppdrag i vår webbutik repliker av Nintendo NES.
Nintendo NES Classic Mini
Nintendo NES Classic mini är en liten konsol som utvecklats för NES-årsdagen. Producerad och distribuerad av Nintendo i begränsat antal erbjuder vi även samma konsoler med integrerade spel.
Nintendo 8 bit-konsolen
Efter framgångarna med sina Donkey Kong- och Mario-spel i arkaderna meddelade Nintendo snabbt sin avsikt att lansera en egen konsol i Japan, kallad Famicom, eller Family Computer. Projektet leddes av Masayuki Uemura från Nintendo R&D2, som hade velat ge konsolen en 16-bitars processor med diskettstation, men på grund av teknikens komplexitet nöjde man sig med en 8-bitars processor. Enligt Uemura ringde Hiroshi Yamauchi, som då var Nintendos ordförande, till honom och berättade att försäljningen av Game & Watch inte skulle hålla i längden och att de måste börja arbeta på en ny produkt. Yamauchi ställde flera krav på den nya produkten, bland annat att det skulle vara ett system som kunde anslutas till tv:n och att det skulle finnas utbytbara kassetter.
Nintendo skulle slutligen lansera systemet i juli 1983 i Japan. Det var Nintendos första konsol som kunde spela olika spel. Den släpptes den 15 juli samma år och såldes för 14 800 yen. För att generera den första försäljningen.
Den första omgången Famicom-konsoler var defekt och fick konsolerna att krascha. Nintendo återkallade omedelbart alla Famicom som sålts och ersatte dem med ny hårdvara. Denna metod för att hantera en kris skulle senare bli den nya standarden i branschen när Nintendo växte i makt.
Så småningom blev Famicom en bästsäljare och toppade de mest eftertraktade listorna.
Designen av Nintendo NES
Vi har Masayuki Uemura att tacka för Nintendos utseende. Det här utseendet kom inte från ingenstans. Famicom kunde inte släppas i USA som den var, eftersom videospel industrin höll på att kollapsa. Även om Famicom redan fanns i form av arkadterminaler (Nintendo VS) över hela USA på 80-talet.
I slutet av 1970-talet och början av 1980-talet hade Atari på ett ökänt sätt gjort reklam för sin 2600-konsol med stora bokstäver där det stod "Detta är ingen leksak", och företaget kallade så småningom sina system för "hemdatorer". Coleco började marknadsföra ColecoVision som ett "hem datorsystem".
För Nintendo och Uemura såg Famicom med topplastning för mycket ut som en spelkonsol. Nintendo behövde ändra Famicoms design och Uemura tog inspiration från hemunderhållningssystem. NES:s rektangulära design, inklusive handkontrollen, och dess front laddningssystem kom från formen på videobandspelare, som var på stark frammarsch i USA vid den tiden. Tanken var att amerikanerna skulle vara mer villiga att köpa en ny konsol om det inte var en konsol. Detta stöds av det faktum att NES såldes som ett "underhållningssystem" och inte som en spelkonsol. För att etablera sig i USA gjorde Nintendo sitt yttersta för att bryta ned det stigma som var förknippat med videospel konsoler. Nintendos sätt att hantera de spel som kunde spelas på deras system, och även deras syn på spelupplevelser, etablerades tillsammans med deras system. Det faktum att alla spel som skulle spelas på deras konsol måste ha deras godkännande (Nintendo Seal of Approval) var en revolution för den tiden.
NES-handlingssetet
Nintendo visste att den amerikanska marknaden var mycket annorlunda än den asiatiska. Deras multiplayer-system Nintendo VS blev en enorm framgång i USA, medan nästan ingen ville ha det i Japan. Enligt Uemura "gillar amerikaner att slåss mot varandra, till skillnad från japanerna. Actionfilmer blomstrade också i USA, därav namnet "action set".
En av Nintendos taktiken var att förknippa Light Gun med NES. För Uemura "är detta en av huvudanledningarna till att amerikanerna blev förälskade i maskinen. Amerika älskar vapen. Zapper var den perfekta kontrollenheten för dem. " Detta stöds också av det faktum att Light Gun sålde mycket mindre i Japan än i USA.
Nintendo NES, retro-symbol
Även om Nintendos NES inte blev en stor framgång i alla länder blev den långt senare en symbol för retrogaming. Detta gäller särskilt i USA. Det är den första konsolen som en samlare av retrosystem kommer att vilja förvärva.
Även om detta gamla system slutade att massproduceras av Nintendo hade det ändå flera återutgivningar under 2017 som sålde mycket bra, inklusive spel katalogerna med spelkassetter.
Retrospel från NES som Super Smash Bros spelas fortfarande idag i sin ursprungliga form, men också i remasterade versioner av företaget. Spel som Donkey Kong, som ursprungligen var arkadspel och som portades till Nintendo, är nu bland de största licenserna i video spelsbranschen. Så fort man säger namnet vet personen, även om han eller hon aldrig har spelat eller rört en konsol eller en arkadmaskin i sitt liv, att det är ett videospel.
Priset för en Nintendo NES
Numera varierar priset på en retrokonsol mycket. En Nintendo NES varierar beroende på flera egenskaper. Priserna kan variera från 59 euro till över 150 euro. De viktigaste prisfaktorerna är följande
Antal inbyggda spel
Möjlighet att läsa vintage kassetter Antal kontroller som säljs tillsammans med konsolen.
Ju högre pris desto fler spel är konsolen kompatibel med. Att spela retrospel med konsoler och inte med PC-emulatorer har ett pris.
Nintendo NES-emulator
Family Computer Disk System (FDS), ett japanskt tillägg som gjorde det möjligt att spela spel från en halv anpassad variant av Mitsumi Quick Disk-formatet. Det erbjöd något bättre datalagring och något bättre ljudbehandling. Den hade också en mikrofon som inte fanns någon annanstans. Det var tänkt att marknadsföras i USA, men eftersom lanseringen av själva NES försenades till slutet av 1985 och kartläggning lösningen gjorde den föråldrad, exporterades aldrig expansionen och några av dess exklusiva produkter portades som vanliga patroner.
MMC (Memory Management Controllers), även kallade mappers. De löste alla de problem som nämns ovan genom att göra det möjligt att byta bank för att få fram mycket mer data, integrera FM-ljud chips och mycket mer. De flesta spel som släpptes efter 1986 och som verkligen pressade systemet till dess gränser använde mappers. En liknande lösning användes för Game Boy.
Emulering för NES är robust och det finns många högkvalitativa emulatorer för olika system.
Emulator för PC
Konsoler med inbyggd emulering är perfekta för dem som vill spela på en HD-skärm, eller med sin dator för att spela gamla spel utan att behöva dra ett program bakom sig. Den inbyggda emuleringen gör det möjligt att övervinna flera problem, bland annat när det gäller lagring, men också kompatibilitet med PC-hårdvara eller spelkassetter.
Att använda roms kräver en riktig passion och detta är inte något som den vanliga personen kan göra.
Emulator för MAC
Äpplen är användbara för photoshop eller redigering. Å andra sidan när det gäller PC-prestanda, vilket är en förutsättning för den bästa emuleringen, men också för den bästa spelupplevelsen. Det räcker inte med att ha komponenterna, du behöver också rätt operativsystem.
Roms för emulator
En datoriserad version av ett retrospel på internet kallas ROM. För att kunna spela med emulatorer måste du skaffa rätt roms. Tyvärr, ju mer en datafil överförs mellan olika maskiner, komprimeras, sedan extraheras och så vidare, desto mer börjar vissa kodbitar saknas och emulatorer har mycket svårare att få dem att fungera. Därför är det bättre att använda de versioner som finns i våra konsoler med integrerade spel än att använda dem på Internet. Du är inte riktigt säker på om du kan avsluta spelet eller ens spela det.