Sega Master System Konsol

Tyvärr finns det inga produkter i denna kollektion.

Sega Master System

Console Master System - Gamer Aesthetic

 

Sega Master System (känt som Mark III i Japan) var Segas steg in i spelvärlden 1986. Sega lanserade också "Sega Master System II" 1991 som en "ekonomikonsol" för dem som inte hade råd med Mega Drive/Sega Genesis, som hade lanserats två år tidigare, 1989.

Replica av MasterSystem

MasterSystem, liksom alla retrokonsoler, börjar bli gammalt och sällsynt. Mycket sällsynt och därför knappast överkomligt. Repliker av MasterSystem är en bra kompromiss mellan trohet och nostalgi. Det är därför vi erbjuder dem på vår webbplats.

Sega master system med integrerade spel

Sega föreslog 2017 konsoler med spel integrerade i master-systemet. Detta är en återutgivning av ett av deras klassiska videospel. Den här konsolen är praktisk för dem som vill spela med ett master system men utan att behöva förvara dussintals bräckliga kassetter. Vi föreslår dessa inofficiella konsolmodeller med integrerade spel.

Den första framgångsrika Sega-konsolen

Före Master System fanns Sega SG-1000, SC-3000 och Sega Mark III. Tyvärr blev ingen av dem en kommersiell framgång, så Sega beslutade att utveckla en efterföljare till alla de tidigare systemen med bättre, nyare och snabbare hårdvara än Famicom.

Inför lanseringen av konsolen i Nordamerika omformade Sega Mark III och döpte om den till "Master System", precis som Nintendo omarbetade Famicom till Nintendo Entertainment System. Namnet "Master System" var ett av många förslag som Segas amerikanska anställda övervägde och valdes till slut genom att kasta pilar på en whiteboardtavla. Detta var alltså den första konsolen vars namn valdes slumpmässigt.

Sega Enterprises ordförande Isao Okawa godkände namnet efter att ha fått veta att det hänvisade till den tävlingsinriktade karaktären hos videospels- och kampsport branschen, där endast en konkurrent kan bli "Master". Den slutliga futuristiska utformningen av "Master System" var avsedd att tilltala den västerländska smaken.

Segas 8-bitars konsol

Även om det har funnits andra 8-bitars konsoler från Sega är det Master System som är ihågkommet. Vare sig det är genom att förbättra Segas kommersiella taktik, genom att integrera delar av konkurrenternas språk, men också genom att differentiera sig via ett "killer game" som fortfarande var sällsynt för den tiden. "Sonic the Hedgedog" satte ribban högt när det gäller speldesign för alla andra 8-bitars konsoler på den tiden.

Konsolen utformades av samma interna Sega-team som hade skapat SG-1000, Mark III var en omkonstruktion av den tidigare konsolen. Processorerna i SG-1000 och SG-1000 II var Zilog Z80As med en hastighet på 3,58 MHz, medan Mark III, SC-3000 - en datorversion av SG-1000 - och Master System är utrustade med en Z80A med en hastighet på 4 MHz. Mark III och Master System har också tagit över den kortplats för Sega-kort som användes i SG-1000.

Början på konkurrensen mot Nintendo

Sega Mark III släpptes i Japan i oktober 1985 för 15 000 yen. Trots att Mark III hade tekniskt sett kraftfullare hårdvara än sin huvudkonkurrent, Famicom, blev Mark III ingen succé vid lanseringen. Svårigheter uppstod på grund av Nintendos licenspraxis med tredjepartsutvecklare på den tiden, där Nintendo krävde att Famicom-titlar inte skulle släppas till andra konsoler. För att övervinna dessa svårigheter utvecklade Sega egna titlar och fick rättigheter att porta spel från andra utvecklare, men de sålde inte bra. NEC använde sedan samma strategi för vissa Sega-titlar när de utvecklade spel för TurboGrafx-16. Inför lanseringen sa Mark Cerny att "trycket var mycket, mycket högt", och att ett typiskt spel bara fick tre månaders utvecklingstid.

Efter att ha fått ett nytt namn, "Master System", släpptes konsolen i Nordamerika 1986 för 200 dollar (motsvarande 432 dollar 2015), inklusive ett multikort med Hang-On- och Safari Hunt-spel. Sega och Nintendo, som exporterade Famicom till USA på samma sätt som Nintendo Entertainment System (NES), planerade att spendera 15 miljoner dollar under hösten och vintern 1986 för att marknadsföra sina konsoler; Sega hoppades sälja mellan 400 000 och 750 000 konsoler under 1986. I slutet av 1986 hade Master System sålt 125 000 konsoler, mer än Atari 7800:s 100 000, men mindre än Nintendos 1,1 miljoner. Liksom i Japan hade Master System i Nordamerika ett begränsat spelbibliotek som inte mottogs lika väl som NES. Till skillnad från Nintendos licenspraxis hade Sega endast två amerikanska tredjepartsutvecklare, Activision och Parker Brothers. År 1988 hade Nintendo en andel på 83 procent av den nordamerikanska videospelsmarknaden. Sega hävdade att "vår konsol är den första där grafiken på lådan faktiskt matchar grafiken i spelet", och Master Systems marknadsföring syftade till att ge arkadupplevelsen liv, men dess marknadsavdelning leddes av endast två män, vilket försatte Sega i ett reklammässigt underläge.

Priset för ett Master System
En retrokonsol har ett visst pris. De är vanligtvis mycket billigare än de nya konsolerna, men de är inte överkomliga för alla. Beroende på antalet spel som är integrerade i retrosystemet, antalet kontroller och andra faktorer som inte ändrar spelupplevelsen kan ett Master System kosta mellan 59 och 159.

Sega Master System (SMS) är en 8-bitars konsol som släpptes av Sega den 20 oktober 1985 i Japan och i september 1986 i USA. Den såldes för 199,99 dollar. Den var utrustad med en 4 MHz Zilog Z80A med 8 KB RAM och 16 KB VRAM. Den var utrustad med en Yamaha YM2602B VDP GPU. Den var utformad för att vara en direkt konkurrent till Nintendo Entertainment System och var tekniskt överlägsen det i vissa avseenden. Sega Game Gear släpptes i april 1991 och var en konkurrent till Game Boy. Den hade en bakgrundsbelyst skärm, färger och en snygg design. Den såldes för 149,99 dollar. Den hade en Zilog Z80-processor på 3,5 MHz med 8 KB RAM och 16 KB VRAM.

Det finns många likheter i maskinvaran mellan SMS och Game Gear (GG). Framför allt kan SMS-spelkassetter faktiskt spelas på Game Gear via en adapter. Av denna anledning kan de flesta SMS-emulatorer även köra GG-spel.

Internt utökar Master System Segas gamla SG-1000 genom att lägga till mer RAM-minne och ett enda nytt videoläge. Eftersom SG-1000 byggdes av samma CPU-, video- och ljudchips som ColecoVision kan många Master System-emulatorer även köra ColecoVision-spel.

Priset för ett Master System

En retrokonsol har ett visst pris. De är vanligtvis mycket billigare än de nya konsolerna, men de är inte överkomliga för alla. Beroende på antalet spel som är integrerade i retrosystemet, antalet kontroller och andra faktorer som inte ändrar spelupplevelsen kan ett Master System kosta mellan 59 och 159.

Sega Master System (SMS) är en 8-bitars konsol som släpptes av Sega den 20 oktober 1985 i Japan och i september 1986 i USA. Den såldes för 199,99 dollar. Den var utrustad med en 4 MHz Zilog Z80A med 8 KB RAM och 16 KB VRAM. Den var utrustad med en Yamaha YM2602B VDP GPU. Den var utformad för att vara en direkt konkurrent till Nintendo Entertainment System och var tekniskt överlägsen det i vissa avseenden. Sega Game Gear släpptes i april 1991 och var en konkurrent till Game Boy. Den hade en bakgrundsbelyst skärm, färger och en snygg design. Den såldes för 149,99 dollar. Den hade en Zilog Z80-processor på 3,5 MHz med 8 KB RAM och 16 KB VRAM.

Det finns många likheter i maskinvaran mellan SMS och Game Gear (GG). Framför allt kan SMS-spelkassetter faktiskt spelas på Game Gear via en adapter. Av denna anledning kan de flesta SMS-emulatorer även köra GG-spel.

Internt utökar Master System Segas gamla SG-1000 genom att lägga till mer RAM-minne och ett enda nytt videoläge. Eftersom SG-1000 byggdes av samma CPU-, video- och ljudchips som ColecoVision kan många Master System-emulatorer även köra ColecoVision-spel.

MasterSystem-emulator

Master System-emulatorer är bland de mest kraftfulla emulatorerna. Var och en av dem hävdar en hårdvaru kompatibilitet på minst 80 % och till och med 90 % för vissa. Detta stora förtroende som utvecklarna har för sitt eget system visar att denna gamla konsol är mycket välkänd, både när det gäller hårdvara och intern kod och hur elementen interagerar med varandra.

Emulator för Android

Vintage Konsoler har den "fördelen" att de inte är särskilt kraftfulla. Vissa kan bokstavligen köras på miniräknare. Därför är det inte förvånande att se emulatorer som görs för att köras på bärbara datorer och framför allt androider. IOS-baserade smartphones är mycket mer komplicerade att hantera för en emulator utvecklare än Android-kod. Så vi hittar många fler emulatorer med hög spel kompatibilitet på huawei och samsung än på apples. Om du vill spela dina favorit retrospel när du väntar och vill ha dem i mobilen, ta denna skillnad i beaktande. Det kan hända att du behöver byta telefon.

Windows 10-emulator

Emulatorer tillverkades först i Windows Vista. Även om vissa har utvecklats sedan dess och redan har nått sin maximala potential eftersom de redan har förfinats till det yttersta, har vissa emulatorer funnits länge. Se upp, vissa av de nyare emulatorerna är bättre än de äldre på grund av skillnaden i färdigheter men också i behov mellan retrogames som använde Vista och den nuvarande generationen som använder Windows 10.

Emulator för MAC

MAC har blivit en annan referens för lansering av retro emulatorer. Dessa maskiner är faktiskt ganska kraftfulla även om det fortfarande är Apple och det är inte den huvudsakliga funktionen som Steve Job tänkte sig.