Hur Blir du Välrefererad på Facebook Gaming ?

Hur Blir du Välrefererad på Facebook Gaming ?

av läsning

Vill du börja som streamer på Facebooks gaming plattform? Mycket bra val, konkurrensen kommer att vara mycket mindre än på Twitch, men det betyder inte att det kommer att vara lätt att slå igenom på denna!

Mindre konkurrens innebär nämligen mindre publik (även om Facebooks publik är ganska stor) och även olika koder för att sticka ut! Idag ger vi dig våra 10 bästa tips för att hjälpa dig att slå igenom på Facebook och bygga upp en stor publik på lång sikt!

Vi pratar om den personliga varumärkesbildningen du måste göra, din utrustning, din inredning och vi ger dig några tips om den redaktionella linjen du bör ta!

Låt oss ta reda på det utan vidare!

Gamer Aesthetic Neon

1. Börja producera innehåll på andra plattformar

Facebook Gaming kan vara värd för både direktsändningar och repriser. Därför måste du producera innehåll för plattformen, till exempel videor och klipp.

Särskilt videor betraktas som permanent innehåll, dvs. innehåll som du skapar och som kan ses av nya användare även när du inte är online.

Dina videor kan ses dygnet runt, och Facebooks algoritm kommer att pusha dem till nya tittare som är intresserade av den specifika kategori som din video riktar sig till.

Så småningom kommer du att nå ditt mål och vara berättigad till Facebooks Level Up-program. Genom det här programmet kommer din stream att bli tjäna pengar och du kommer att få tillgång till andra Facebook Level Up-streamare, vilket gör att du kan nätverka och kommunicera med dem.

  • Producera videor på Facebook - Det är uppenbart att du bör börja med att producera innehåll på Facebook. På din Facebookspelarsida kan du publicera videor på begäran. Ett enkelt sätt att komma igång är att producera utdrag från dina Facebook-flöden som lättsmälta 6-10 minuters videor. Nya tittare kan lätt konsumera dessa videor, och om de gillar dem är det troligt att de kommer att titta på dina Facebook-strömmar eftersom de är inbäddade direkt i plattformen.
  • Diversifiera Facebook-videor till YouTube - Genom att ta de videor du skapar på Facebook kan du diversifiera dem direkt till YouTube. Dessa videor kan läggas upp på YouTube för att öka antalet tittare och tillväxten, och du kan skapa en CTA (Call to Action) i videon för att locka tittarna att titta på dina Facebook Lives. Tubebuddy är ett utmärkt verktyg som hjälper dig att optimera dina videor för YouTube-plattformen. Tubebuddy hjälper dig genom att tala om vilka nyckelord som är bäst för din YouTube-titel och beskrivning, och kan även hjälpa dig att skapa iögonfallande miniatyrbilder!
  • Använd Tiktok för att nätverka - Tiktok har fortfarande den snabbaste explosiva tillväxtpotentialen av alla plattformar. Att lägga upp mycket korta klipp av de bästa ögonblicken från din stream är ett utmärkt sätt att bygga upp en Tiktok-publik och få dem att komma till din live stream. Du kan göra detta genom att skapa vissa typer av engagerande innehåll, till exempel utbildningsinnehåll, komiskt innehåll, trendigt innehåll osv.
  • Använd Instagram för din Facebook-publik - Eftersom Instagram är ett dotterbolag till Facebook finns det mycket korsbefruktning av publik mellan Facebook Gaming och Instagram. Instagram kan vara ett utmärkt verktyg för att belöna befintliga tittare med ögonblicksbilder av ditt liv, att visa dem vad du gör utanför strömmen kan ge dem en ännu mer personlig kontakt.

    2. Använd en webbkamera

    Att använda en webbkamera kan vara ett bra sätt att få kontakt med tittaren. De kommer att kunna se en reaktion i realtid på deras frågor, skämt och uttalanden. Det finns en omedelbar personlig koppling mellan streamern och tittaren om de kan se ditt kroppsspråk och höra din röst.

    Faktum är att den engelskspråkiga webbplatsen StreamScheme har genomfört två undersökningar tidigare direkt om tittare som tittar på streams med eller utan webbkamera. I den första sa mer än hälften av de tillfrågade deltagarna att de inte skulle klicka på en miniatyrbild utan webbkamera, oavsett titel eller pågående match.

    live streamer

    I det andra fallet sa nästan tre fjärdedelar av de svarande att de föredrar att titta på strömmar med facecams.

    Det är dock viktigt att komma ihåg att det är mycket viktigt att vara bekväm under streamingen. Om du känner dig mer bekväm i live utan att använda en webbkamera kan du komplettera ditt innehåll på olika sätt; om ditt innehåll är intressant för tittaren kan det ändå bli en succé!

    3. Förbättra produktionsvärdet

    Produktionsvärdet kan göra eller förstöra en tittares första intryck av din stream.

    Förbättra din ljudkvalitet

    Den viktigaste faktorn för en välproducerad stream är ljudkvaliteten. Även om mer än hälften av dina potentiella tittare kanske inte klickar om du inte använder en webbkamera, kommer nästan alla omedelbart att stänga av om ljudet är dåligt. Se till att din mikrofon inte har några toppar eller klipp, att den är tillräckligt högljudd och att den är tydlig för tittaren.

    Det är också bättre att använda en XLR-mikrofon, till exempel Shure SM7B, än en USB-mikrofon, eftersom detta ger streamern mer kontroll över det ljud som de vill skicka i sin sändning. Typiskt sett ger en XLR-mikrofon dig möjlighet att justera: EQ-alternativ, komprimering och andra ljudinställningar.

    Med det sagt kan en korrekt konfigurerad USB-mikrofon fortfarande ge dina tittare god ljudkvalitet när du precis har börjat. Du kan alltid uppgradera din utrustning när ditt system växer.

    Uppgradera din belysning

    En annan faktor att ta hänsyn till är din belysning. Om du använder en webbkamera ska du se till att du är väl upplyst så att tittaren lätt kan skilja ditt ansikte från bakgrunden.

    Om du har en liten budget kan du uppnå dramatiska ljuseffekter med en enda lampa. En av dessa metoder kallas Rembrandt-belysning, och det är vad du vanligtvis ser i en filminspelning.

    Det är en mycket enkel metod som innebär att man placerar en lampa åt sidan så att den bara belyser en sida av ditt ansikte. Detta gör att den andra halvan av ditt ansikte inte är upplyst, vilket ger en mycket dramatisk effekt. Du kan experimentera genom att flytta runt din ljuskälla för att se vilken effekt du vill uppnå på Camera! 

    4. Använd iögonfallande strömgrafik

    Branding är ett marknadsföringsverktyg som varje streamer bör använda sig av. Det ger dig ett distinkt utseende, gör dig igenkännbar för återkommande tittare och får dig att sticka ut från mängden.

    I streaming bör grafik användas smakfullt och inte distrahera tittarna från streamern, utan snarare som ett sätt att komplettera streamen och binda ihop den. Professionellt utformad grafik kan köpas eller beställas för din stream. Här är tre av våra favoriter:

    • OWN3D - En plattform som har ett mångsidigt bibliotek med överlagringar och varningar. Dessa tillgångar är professionellt utformade och kan enkelt integreras i din stream.
    • Fiverr - Fiverr gör det möjligt för streamare att beställa anpassade tillgångar för streaming från kompetenta leverantörer. På så sätt kan du ha full kontroll över din stream-grafik och göra den unik för ditt varumärke.
    • Nerd or Die - Nerd or Die-grafik är tilltalande för många olika målgrupper. De producerar fantastiska övergångar och scener som får dina tittare att komma tillbaka.

    5. Använd catchy musik

    DMCA eller (Digital Millennium Copyright Act) har på senare tid fått ökad tillämpning inom live streaming. Facebook har mildrat dessa problem genom att låta partner köpa licenser för att använda upphovsrättsskyddad musik i bakgrunden av sina strömmar.

    Om en DMCA-låt upptäcks i din stream eller i en av dina videouppspelningar meddelar Facebook dig dessutom och låter dig stänga av dessa områden samtidigt som du behåller ditt innehåll.

    streamerspel på facebook

    Även om dessa lösningar finns, kan du också välja att använda royaltyfri musik som inte drabbas av DMCA som streamare. På så sätt kan dina videor och live VOD visas på Facebook utan att du behöver oroa dig för att de ska uppfylla upphovsrätts kraven.

    Det finns många youtubekanaler som specialiserar sig på royaltyfri musik som no copyright sound, Free Music - Free Audio och många fler som du kan ladda ner och återanvända.

    Här är några andra tjänster som du också kan använda:

    • OWN3D - du kan hitta deras Spotify-spellista via deras webbplats. Det finns över 200 royaltyfria LoFi och Synthwave-låtar som du kan använda utan kostnad för dig eller dina fans.
    • Bass Rebels Streaming Playlist - En spotify-playlist som delar ljud till royaltyfria licenser.
    • Streambeats - En anpassad spellista som har gjorts DMCA-kompatibel. Denna spellista kan användas för personliga och kommersiella ändamål.
    • Pretzel.rocks - En musikspelare utformad för livesändare, med musik som är säkrad för streaming.

    6. Chatta med alla tittare som interagerar under din stream.

    En av de unika funktionerna med en live stream är interaktionen i realtid. Som streamare är det mycket viktigt att engagera sig med alla tittare som ständigt kommer in; de måste vara en del av samtalet för att hålla din live stream intressant. Här är några sätt att uppmuntra engagemang i din chatt:

    • Ett bra improvisations verktyg är att följa "Ja, och"-principen. Detta är i huvudsak idén om att alltid lägga till värde till en konversation. Om en åhörare till exempel frågar dig: "Har du sett den senaste Marvel-filmen?" och du inte har sett den, kan ett sätt att svara vara att definitivt inte bara säga "Nej, jag har inte sett den" utan snarare "Nej, jag har inte sett den, tycker du att det är värt min tid att se den?". Genom att formulera ditt svar som en fråga ger du tittaren ett värde och frågar efter deras åsikt, vilket ger bränsle åt samtalet.
    • Kom ihåg användare - Att komma ihåg användare som har varit med i dina tidigare streams är oerhört viktigt för att skapa en positiv och inkluderande gemenskap. Användare gillar att återkomma till tidigare konversationer, oavsett om det är av informativa eller humoristiska skäl; detta är ett utmärkt sätt att öka engagemanget i chatten.
    • Ställ frågor - Ställ frågor till dina tittare, oavsett om det handlar om ett nytt spel eller något du nyligen upplevt. Tittarna gillar att vara med i en konversation där de tillfrågas om sina värderingar och åsikter om ett ämne. En bra metod är att förbereda frågor som du kan ställa, till vilken tittare som helst, före sändningen och ha dem till hands om du har svårt att komma på idéer vid tillfället.
    • Det bör noteras att vissa tittare är mer som "tysta tittare". I själva verket är dessa tittare med i din chatt för att helt enkelt titta på streamingen och njuta av programmet. Det är en bra idé att inte engagera dem och låta dem njuta av strömmen i bakgrunden. Om de känner sig bekväma med att chatta kommer de att göra det, så det finns ingen anledning att kalla på dem!

      7. Nätverk med andra streamers

      Det är lätt att se andra streamers som konkurrenter. Ändå har du allt att vinna på att samarbeta! Det är värt att ägna en halvtimme åt att identifiera dina konkurrenter, till exempel personer som streamar liknande spel, har en liknande personlighetstyp och ett liknande antal tittare.

      Att bygga relationer med dessa personer via Discord, e-post, sociala nätverk eller direktmeddelanden kan leda till stora möjligheter!

      Du kan också hitta interaktiva grupper via Facebook-grupper; det finns många streaming- eller videospel gemenskaper som du kan gå med i för att uttrycka ditt intresse för en viss kategori tillsammans med andra.

      8. Förbättra ditt innehåll

      Att förbättra ditt innehåll är en viktig färdighet som varje innehållsskapare bör öva på. Du kan göra detta genom självbedömning, vilket innebär att du självkritiserar ditt innehåll genom att titta på det och göra anteckningar om var du behöver förbättra dig och varför du bör göra det.

      Du kan också be om feedback på ditt senaste innehåll för att se vad de tycker om och vad de skulle vilja ändra eller lägga till. Här är några idéer om hur du kan förbättra ditt innehåll:

      • Nya innehåll - När du producerar innehåll bör du föra en lista över nya innehållsidéer som du kan experimentera med. Det kan vara nya innehållsidéer eller en blandning av tidigare innehållsidéer som du kan kombinera. Detta är ett roligt sätt att hålla ditt innehåll fräscht och i slutändan förbättra din konst så snabbt som möjligt.
      • Anpassat innehåll - Detta är i huvudsak att sätta din egen prägel på befintligt innehåll. Det kan vara en befintlig videoidé som du har sett från din favoritinnehållsskapare, och du kan anpassa det innehållet till din personlighet och ditt flöde.
      • Särskilda tillfällen - Det är alltid viktigt att fira särskilda händelser med din stream. Det kan vara milstolpar som är relaterade till din karriär inom Facebook-streaming, till exempel att du uppnår toppstatus, eller mer allmänna händelser, till exempel en födelsedag eller en säsongsrelaterad händelse.

      9. Dela din stream i relevanta Facebook-grupper.

      Ett sätt att få ut din Facebook-stream är att dela den med relevanta Facebook-grupper. Det kan vara grupper som t.ex. streaming grupper eller en grupp för en specifik kategori av din stream: ett videospel, en handel eller ett yrke osv.

        facebook likes

        10. Ta med din speciella ingrediens i receptet

        I live streaming-branschen är det viktigt att kunna visa upp en unik talang eller funktion. Att skilja sig från mängden är något du bör hylla i streamingen, och att förnya nya sätt att hålla saker och ting fräscha kommer alltid att hålla tittarna entusiastiska inför nästa streamning.

        11. Utveckla din uppsättning

        Som du kan se är det ett maraton snarare än en sprint att utveckla en Facebook-spelsida. Kom ihåg att alltid vara självkritisk och ha viljan att iterera och förbättra ditt innehåll. Gör din nästa stream eller video bättre än den senaste.

        För det sistnämnda kan vi bara rekommendera dig att bygga en fin gaming uppställning väl inredd istället för att använda en enkel grön bakgrund för att visa dina tittare att du på något sätt är "en del av dem".

        För det är inget särskilt komplicerat, en hylla med synliga videospel, en kristalllampa, en neon eller affischer med bilden av videospelsikoner, en remsa av led som lyser upp baksidan av ditt kontor i en färgstark atmosfär som är behaglig för ögat, kort sagt, massor av saker att göra och den enda gränsen är din kreativitet.

        Om du vill tillämpa den sista punkten och bygga en uppsättning som är anpassad till din personlighet, tveka inte att gå och ta en titt på vår samling av aesthetic gamer-dekorationer som du kan hitta direkt genom att klicka på bilden nedan! Du borde kunna hitta det du söker!

        Gamer Aesthetic Deko


        Lämna en kommentar

        Observera att kommentarerna måste godkännas innan de publiceras.

        Recevez nos articles dans votre boite email.