Hur Får Man Tittare på Twitch ?
av läsning
Du har precis skapat din Twitch-kanal och vill snabbt få en publik för att kunna leva från dina streams? Eller kanske har du funnits på plattformen ett tag och lyckas inte slå igenom trots alla dina ansträngningar? Ingen panik, vi vet hur man bygger upp en större publik!
I den här artikeln ska vi titta på sex tips för att öka antalet tittare på alla dina kommande livesändningar. Vi kommer att prata om design, sändnings strategi och hur du bör interagera med dina framtida community medlemmar i görningen!
När du har läst den här artikeln kommer det inte längre att vara något problem för dig att bygga upp en publik! Då sätter vi igång!
Våra 6 tips för Att Öka Antalet Tittare på din Twitch Gaming Kanal
I dag är det enklare än någonsin att starta en egen streamingtjänst. Det finns många streaming plattformar som Theta TV, YouTube Gaming eller Facebook Gaming, men Twitch dominerar fortfarande marknaden idag! Att börja nu kan vara ett bra tillfälle att försörja sig på din passion.
Om du redan har lanserat din gaming kanal är den svåraste delen att öka din publik. Var ska man börja? Det ska vi ta reda på genom sex tips som vi kan ge dig för att snabbt slå igenom!
1 - Skapa ett sammanhängande sändningsprogram
Ett konsekvent sändningsprogram är viktigt för att din kanal ska växa. Att dessutom skapa och dela ditt program är ett enkelt sätt att skapa förtroende och uppmuntra dina tittare att komma regelbundet. När du skapar ditt program måste du ange när du kommer att spela och vad du kommer att spela.
När du har upprättat det och delat det på din stream och olika sociala medieplattformar måste du hålla dig till det. Detta är viktigt så att du inte riskerar att alienera tittarna genom att inte uppfylla deras förväntningar. Om du inte kan göra en stream, låt publiken veta i förväg och boka om en ny tid om det är möjligt.
Genom att regelbundet och ofta strömma innehåll får du en lojal publik och visar att du är seriös. Om du håller dig till ett schema kan du, som på alla områden av innehålls publicering, erbjuda mer värde till dina tittare och uppmuntra dem att vara lojala. Hur bör ditt streaming schema se ut? Det är helt och hållet upp till dig.
Åtag dig att göra vad du kan, men viktigast av allt är att hålla dina löften! Det är upp till dig att bestämma om du åtar dig att spela under hela veckan eller om du föredrar att fokusera på helgen. När du bestämmer dig för längden på din streaming session ska du komma ihåg att din publik alltid ska bli underhållen och ha nytta av din kanal.
När du väl har etablerat dig i streaming världen och erbjuder tittarna ett regelbundet och konsekvent schema kan du överväga att erbjuda prenumerationer på din kanal. Slutligen, glöm inte heller att koppla ditt spelschema till dina forum.
Har du precis börjat på Twitch? Kolla in vår kompletta guide om hur du kommer igång på Twitch för att lansera din första livestream och få din första publik!
2 - Engagera och kommunicera med dina tittare
Att interagera med din publik är ett av de bästa sätten att få följare. Det gör också att tittarna fortsätter att komma tillbaka till din kanal för mer.
När det gäller live-streaming kommer du långt om du håller konversationen igång. Dina tittare förväntar sig en viss mängd förklaringar när de tittar på en live-stream. Oavsett om du diskuterar strategi, ger din åsikt om spelet eller svarar på frågor och kommentarer vill tittarna höra från dig.
Kommunikationen med dina tittare behöver naturligtvis inte alltid handla om spelet. Om du använder en streaming plattform som Twitch kommer du förmodligen att upptäcka att användarna loggar in för att lära känna dig.
När du väl har byggt upp en community kommer de också att ansluta sig till dig för att interagera med denna större publik. Det finns många fördelar med att ha en öppen och ärlig relation med dina följare.
Din strategi för användare engagemang kan innehålla saker som:
- Tacka nya prenumeranter.
- Uppmuntra till konversation med frågor
- Acceptera förfrågningar om låtar eller spel.
- Be din publik om spelförslag eller feedback.
- Tävlingar
- Interagera på olika kanaler
3 - Spela rätt spel
Detta kan låta cyniskt, men om du vill öka din publik måste du välja rätt spel. Vad du spelar kan göra eller stjälpa din kanal. Du måste undersöka trender i spelvärlden för att förstå vilka spel som kommer att attrahera din målgrupp.
Prova olika spel och se vilka som effektivt lockar din publik. Hitta en balans mellan spel som du brinner för, spel som du är bra på och spel som inte är mättade. Det är också en bra idé att variera det roliga och uppdatera din kanal.
Om du ägnar din tid åt att streama populära spel som redan har stor spridning riskerar du att hamna i skuggan av etablerade streamers. Därför är det en bra idé att titta på nya eller nischade spel som ännu inte har streamats och att göra ditt varumärke.
Detta fungerar särskilt bra om du specialiserar dig på en genre eller är särskilt skicklig inom ett område. Dessutom kan du utnyttja din stream för att få gratis kampanjer från producenter som är villiga att visa upp sina spel.
Så hur hittar du rätt spel?
Det finns gott om spelsajter och sökmotorer som hjälper dig att hitta de mest populära spelen och de senaste framgångsrika utgåvorna. Du kan också kolla Twitchs hemsida för populära spel, eller andra spelsajter för omättade spelidéer.
Tänk på mobilspel, som står för en stor del av marknadens intäkter. Det är också en väg med stor potential som kan öppna din kanal för nya spel och en bredare publik.
Mobilspel stod för cirka 50 % av den globala videospel industrins intäkter 2020.
4 - Främja din kanal på sociala nätverk
3,5 miljarder människor i världen använder någon form av sociala medier. Numera är människor knutna till sina mobila enheter - att förlora en smartphone är som att förlora en arm! Dessutom står mobiltrafiken 2018 för majoriteten av webbtrafiken i världen.
Att marknadsföra din kanal på plattformar som Twitter, Facebook, Reddit och Youtube kan ge otroliga resultat. Du når din publik i realtid, oavsett om de är hemma, på jobbet eller på språng.
Låt oss ta en titt på några bästa metoder för att marknadsföra din kanal på sociala medier.
Börja marknadsföra före evenemanget
Dela detaljer om dina kommande streams på sociala medieplattformar i förväg. Du bör också lägga ut påminnelser om evenemanget innan det går live.
Dina publik medlemmar är troligen på någon form av sociala medier; det här är ett sätt att dela detaljer och hålla dig på deras radar. Om du finns med i deras kalender är de mer benägna att följa dig.
Bädda in direktsändningar
Många plattformar för sociala medier gör det möjligt att bädda in direktsändningar. Integrera din live stream med plattformar för sociala medier som Twitter eller Facebook för att öka din publik och låta folk följa dig var de än befinner sig.
Håll några av dina bästa videor tillgängliga på Twitch (eller en tillhörande YouTube-kanal) så att fansen kan dela dem, även när du inte är live.
Överväga taktik för marknadsföring av hänvisningar
Marknadsföring av hänvisningar kan vara så enkelt som att uppmuntra människor att gilla och dela ditt evenemang eller din sida. Det är ett utmärkt sätt att öka din publik. Ju fler som pratar om din stream, desto mer populär blir den.
Dela med dig av dina andra sociala nätverk
Det är viktigt att vara aktiv på flera olika plattformar för att öka din publik. För att uppmuntra tittarna att ansluta till dig på alla plattformar kan du bädda in en popup-fönster eller banner på din sida för att uppmuntra dem att anmäla sig till ett nyhetsbrev eller ansluta sig till dig på sociala medier.
Kom dock ihåg att popup-fönster alltid ska vara kontextuella och relevanta; du vill inte att de ska avbryta betraktarens upplevelse eller stänga av dem helt och hållet.
5 - Ge värde till din publik
Tänk på din kanal som ditt företag. Din stream är produkten och tittarna är dina kunder.
Om ett företag vill att deras kunder ska fortsätta att köpa deras produkt måste de se till att de erbjuder dem något värdefullt. När en publik finner värde i en produkt eller tjänst är det mer sannolikt att de köper den och rekommenderar den till andra. Så enkelt är det!
I traditionell marknadsföring kan du skapa ett övertygande manus för kallt samtal för att locka kunder och beskriva hur din produkt kommer att gynna dem. Det är inte lika enkelt när det gäller live streaming.
Så hur ger du dina tittare en engagerande streaming upplevelse ?
Tänk på dina tittares motivationer. I allmänhet gör de flesta tittare som streamar en match det för att :
- Få tips om spelstrategi
- bli underhållna
- Få reda på om de ska fatta ett köpbeslut.
Om du kan uppfylla dessa behov har du redan en fot i dörren. Om du försöker täcka för mycket kanske du inte lyckas med något av dem. Tänk i stället på vad du är bäst på och fokusera på det.
Du måste dock få tittarna att titta på dig snarare än på en annan streamare och fortsätta titta. Så vad kan du göra för att sticka ut?
Det här kanske är ett klyschigt råd, men vi säger det ändå: Var dig själv.
Försök att ta fram de engagerande, humoristiska och vänliga aspekterna av din personlighet när du interagerar med dina tittare. Du är trots allt en riktig människa bakom skärmen.
Precis som företag måste hitta en unik varumärkes röst för att kommunicera med sin publik måste streamare göra detsamma. Din personlighet kan hjälpa dig att sticka ut från andra aktörer och bygga relationer med dina tittare.
6 - Använd rätt utrustning
Innan du kan tänka dig att öka din publik behöver du rätt utrustning! Kvaliteten på strömmen kan ha stor betydelse för publikens tittarupplevelse. Du måste se till att video- och mikrofon kvaliteten är bra.
Dina tittare måste kunna se dina uttryck och höra dina kommentarer tydligt, annars kommer de inte att förstå vad som händer. Detta är det snabbaste sättet för människor att tappa intresset för din kanal.
Tänk också på att du behöver en stabil internetuppkoppling och en välrenommerad streaming programvara för att ge din publik en högkvalitativ tittarupplevelse. Det finns många programvaror för live-streaming (ungefär som ett allt-i-ett-datorprogram för spelare) på marknaden.
De flesta programvarorna erbjuder RTMP-streaming med en enda destination, flera videokällor, layouter, grön skärm, liveväxling och anpassade övergångar. När du fattar ditt beslut måste du välja ett program baserat på din budget, programvarukrav och önskat resultat.
Bonus - Säg nu hej till dina nya tittare
Här är vi i slutet av de 6 tipsen för att öka antalet tittare på din kanal för live-videospel. Genom att införliva dessa strategier i din plan för live-streaming kommer du att kunna öka din publik och skapa lojalitet till din kanal.
Men det finns självklart många sätt att differentiera och växa, så många att vi omöjligen skulle kunna räkna upp dem alla i detta enda blogginlägg.
Du kan till exempel lika gärna uppmärksamma inredningen och ljusatmosfären som du visar eller kommer att visa genom din webbkamera! Ett utmärkt sätt att skilja dig från andra designers och bidra till din personliga varumärkesidentitet.
Oavsett om det är med en ljuskrona i form av en videospels ikon, en neon gaming lampa, en lavalampa, en RGB LED-strip eller en plasmalampa kan du ha möjlighet att återskapa en 80-90-tals atmosfär som påminner om arkaden och videospelens början eller en cyberpunk atmosfär.
Hitta alla våra aesthetic gamer dekorationer för att förbättra inredningen i din stream uppställning genom att klicka direkt på bilden nedan!